Heksenblog

Dagboek van een heks. Maar alleen als ik iets te vertellen heb :o)

16.4.07

Zweethut

Zaterdag heb ik meegedaan aan een indiaanse zweethutceremonie. Ik was daar al heel lang benieuwd naar. Niet alleen naar die zweethut, maar ook in het algemeen naar sjamanisme, want mijn eerste kennismaking met natuurreligies was het sjamanisme. Ik had een vriend die sjamaan was en hij heeft me leren reizen. Daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor. Maar toen al voelde ik dat hekserij mijn pad was, hoewel ik er op dat moment nog helemaal niets over wist. Ik ben een heks, dat is zeker, maar sjamanisme trekt me nog steeds heel erg aan.

Dus eindelijk, na zoveel jaren (een tiental), heb ik eindelijk de stap gezet en me ingeschreven voor een zweethutceremonie. En het was heerlijk! Het was een vrouwenzweethut, geleid door Jose Brown, een zeer sterke, vriendelijke vrouw bij wie ik me meteen op mijn gemak voelde. Het hele ritueel heeft geduurd van tien uur in de ochtend tot tien uur 's avonds en was bijzonder intens. Ik wil niet teveel uitwijden over wat zo'n zweethutceremonie allemaal inhoudt, ten eerste omdat ik vind dat woorden niet voldoende zeggen en dat je het beter zelf kan ervaren, ten tweede omdat ik je geen vooroordelen wil geven over wat je kan verwachten, en ten derde omdat er verschillende ceremonies zijn, afhankelijk van de traditie waarin de 'leider' stamt.

Wat ik je wel kan vertellen, is dat het bijzonder intens is, en dat het heel natuurlijk aanvoelt. Het is helemaal niet een ver-van-mijn-bed-show, met allemaal rare dingen van de andere kant van de wereld, waar wij als Europeanen ons moeilijk mee kunnen verbinden. Integendeel, het voelt aan als een deel van onze eigen vooroudercultuur. Voor mensen die meer vertrouwd zijn met andere spirituele paden, zoals hekserij, voelt het ook zeker niet vreemd aan, omdat de manier van werken en omgaan met energieën eigenlijk dezelfde is die wij in hekserij hanteren. Eén duidelijk verschil toch: de magie waarmee heksen werken, is even krachtig, maar is meer emotioneel en psychologisch gericht, de zweethut'magie' is daarnaast ook fysiek, waardoor de overgang tussen 'voor' en 'na' heel sterk ervaren wordt. Je komt als een herboren mens uit die ceremonie, terwijl voor 'heksenmagie' je eigen intenties sterker moeten zijn, het wordt er niet 'ingeramd' zoals met een zweethut.

Conclusie: ten zeerste aan te raden voor iedereen die zichzelf spiritueel wil ontplooien, op welk pad dan ook. Mooie aanvulling bij je eigen weg. En vooral een must voor iedereen die in zijn/haar leven een hoofdstuk wil afsluiten en een nieuw beginnen. Loslaten is zoveel makkelijker als het samen met de liters zweet uit je poriën stroomt!

4 Comments:

Blogger Tink said...

Goed dat het zo'n fijne ervaring was! Ik vond het de eerste keer best eng, maar nu ga ik als het even kan elk jaarfeest. Heerlijk! En loslaten gaat inderdaad makkelijker. :)

11:22  
Blogger Nathalie said...

Klinkt heel interessant, maar ik ben bang dat het te intensief zou zijn voor me - ik vind het juist moeilijk om los te laten; omdat ik niet weet wat er daarna gaat gebeuren :)
Misschien over een paar jaar :)

11:48  
Anonymous Anonymous said...

Sjamanistische teaching, workshops en rituelen meemaken zijn inderdaad zeer bijzonder en krachtig. Vanaf 24 t/m 29 mei 2007 is er de mogelijkheid 5 sjamanen te 'ontmoeten' op de Shamanistic Teachings 2007 in Valthe (Nederland). Open dag op 27 mei.

Kijk op YouTube voor mooi filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=okt_C7UmtZs

20:00  
Anonymous Anonymous said...

Dank je wel voor deze mooie samenvatting, veel mensen kunnen hier uit putten, dank je voor wat je doet voor de mensen en de wereld rondom je.

"Sani" (the old one)

13:18  

Post a Comment

<< Home